A komplex mozgásterápiáról
A mozgás mindennek az alapja. Már az anyaméhben megjelennek az első mozgásminták, reflexek. A mozgás szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével. A központi idegrendszer észleli és feldolgozza a kapott információkat, majd ezekre valamiféle válaszreakciót ad.
A mozgás fejlődése hosszú folyamat. Minden életszakaszban az idegrendszer egy-egy meghatározott területe az irányító. Ha bármelyik szakasz kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé, akkor az idegrendszer azon területe sem fejlődik tökéletesen. Ez a későbbiekben tanulási és viselkedési zavarokhoz vezethet.
A tanulási nehézségnek sokféle eredete, oka lehet. Az esetek 65-70 százalékában az idegrendszer alulszervezettsége áll a probléma hátterében. A komplex mozgásterápia Magyarországon Kulcsár Mihályné nevéhez köthető. Az USA-ban élő Delacato és csoportja kidolgozott egy mozgásterápián alapuló módszert, melynek segítségével le lehet dolgozni ezt a deficitet. Magyarországon ez a módszer lett továbbfejlesztve, illetve új területek is hozzá lettek kapcsolva.
A terápia segítségével az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a hiányok pótlására. Megelőzhetőek, illetve csökkenthetőek a tanulási nehézségek, javul a koncentrációs képesség, hatékonyabban lesz a tanulás, ezáltal a szorongások is oldódnak, növekszik az önbizalom, ügyesedik a mozgás.
Milyen esetekben javasolt?
• figyelem és koncentrációs zavarok
• tanulási nehézségek (dyslexia, dysgrafia, dyscalculia)
• térérzékelési zavarok, térirányok bizonytalansága
• észlelési zavarok
• megkésett mozgás-, vagy beszédfejlődés
• bizonytalan kéz-, lábdominancia
• nagymozgások és finommozgások ügyetlensége
• bizonytalan egyensúlyérzékelés
• beilleszkedési nehézségek, viselkedészavarok,
• szociális képességek gyengesége
2-3 éves kortól, akár 99 éves korig lehet alkalmazni a mozgásterápiát. Az állapotfelméréstől, céloktól, életkortól függ a menetsor tartalma, mennyisége és időtartama. Legtöbb esetben óvodás és iskoláskorban alkalmazzuk. Felnőtt korban egyaránt pozitív hatást lehet elérni pld. koncentráció fejlesztésre, betegség, stróke, mivel a fejlesztőmozgás különböző agyterületekre hat.
A terápia menete
Állapotfelmérés, anamnézis
A legtöbb esetben egy állapotfelméréssel kezdünk, amikor részterületenként felmérjük, hogy mely területen találhatóak éretlenségek. Ez határozza meg a fejlesztés kiinduló területeit. A felmérés nagyjából 1,5 órát vesz igénybe (éltkortól is függ). Szükség esetén ezt akár több alkalommal is el lehet végezni.
Gyakorlatsor összeállítása és betanítása
A vizsgálati eredmények alapján összeállítok egy 8-13 gyakorlatból álló feladatsort, amit minden nap el kell végezni. Itt nagyon fontos szerep jut a szülőknek. Ez átlagosan napi 20 perc szokott lenni és legalább 4 héten keresztül kell gyakorolni.
Amennyiben szükséges, hetente fejlesztő óra keretében végig veszem gyermekével a mozgássorozatot.
Kontroll, új gyakorlatsor összeállítása és betanítása
Ellenőrizzük, hogy a gyakorlatok megfelelően begyakorlódtak-e, kialakultak-e a megfelelő idegpályák és ennek fényében történik a következő, ráépülő feladatsor összeállítása, betanítása.
A terápia ideje változó lehet, általában 12-15 hónap, de legalább 4-6 hónap szükséges.
„A tanulási ösztön velünk születik és életünk végéig megmarad.”
Szívesen jelentkeznél, érdekelnek a részletek?
Foglalkozások Győrben vannak, de megbeszélés alapján máshol is elérhető vagyok. Amennyiebn érdekelnek a fejlesztési lehetőségek, mozgásterápia, vedd fel velem a kapcsolatot! Telefonálj, írjál, hogy időpontot egyeztessünk.
Gyermekeknek egyéni komplex fejlesztési foglalkozások,
Iskolaelőkészítő csoportos órák alkotással és mozgásterápiával
Felnőtteknek mozgásterápia